نژاد، هورمون ها و خطر دیابت

9آوریل 2020- پپتیدهای ناتریورتیک (NP) هورمونهایی هستند که از قلب ترشح می شوند و باعث کاهش فشار خون، مقاومت به انسولین و تجمع چربی در بدن می شوند. سطح پایین NP ممکن است با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، مرتبط باشد. از آنجاییکه بیماری دیابت نوع 2، یک بیماری شایع تر در میان آمریکاییان آفریقایی و اسپانیایی تبار نسبت به افراد سفید پوست است، محققان به بررسی ارتباط غلظتNP  سرمی بر خطر ابتلا به دیابت در این گروه های قومی پرداختند.

در شماره ی اخیرPLOS ONE ، دکتردیپاك گوپتا و همكارانش میزان NP سرمی 3،220 شركت كننده از چند قومیت در برنامه پیشگیری از دیابت را بررسی كردند. این مطالعه، یك كارآزمایی تصادفی است كه رویکردهای مربوط به پیشگیری از دیابت نوع 2 را بررسی می کند.

آنها دریافتند که غلظت NP سرمی آمریکایی های آفریقایی و اسپانیایی تبار در مقایسه با افراد سفیدپوست پایین تر است. در طی بیش از دو سال پیگیری، سطح NP در آمریکایی های آفریقایی تبار در مقایسه با افراد سفیدپوست، صرفنظر از مداخلات آزمایشی، همچنان پایین تر بود.

این یافته ها نشان می دهد که تغییر در غلظت NP ممکن است منجر به اختلافات نژادی / قومی در مستعد شدن به ابتلا به دیابت و سایر شرایط قلبی و متابولیکی شود. در مطالعات آینده محققان تاثیر افزایش سیستم NP را توسط دارو، بر کاهش خطر ابتلا به دیابت، به خصوص در گروههای پرخطر مانند آمریکاییان آفریقایی و اسپانیایی تبار، بررسی خواهند کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-hormones-diabetes.html